بر اساس قانون ثبت اختراعات ،طرح های صنعتی و علائم تجاری شامل هر نوع ترکیبی از رنگ ها یا خط ها با یکدیگر و هر نوع شکل 3 بعدی همراه با خط ها و رنگ ها و یا بدون هیچ کدام آنها ،به شکلی که ترکیب یا شکل محصولی از صنایع دستی یا یک فرآورده ی صنعتی را بتوانند تغییر داد ،طرح صنعتی نام دارند.در طرح صنعتی تنها دسترسی یافتن به نتیجه ی فنی بدون هیچ نوع تغییری در ظاهر مشمول حمایت از این قانون نمی شود .

طرح صنعتی تا 5 سال از تاریخی که اظهارنامه ی ثبت تسلیم میشود اعتبار دارند.میتوان با پرداخت نمودن هزینه های مربوطه این مدت را بصورت دو دوره ی 5 ساله ی متوالی دیگر افزایش داد و تمدید کرد.پس از پایان یافتن هر دوره مهلت 6 ماهه ای برای پرداخت نمودن هزینه ی تمدید شروع خواهد شد همچنین جریمه ای را به عنوان جریمه ی تاخیر تعیین می کنند.

 جهت ثبت طرح صنعتی چه ویژگی هایی لازم است؟

لازم است که بدانید یک طرح صنعتی زمانی قابل ثبت می باشد که اصیل و یا تازه و جدید باشد.هنگامی می توانیم این ادعا را کنیم که طرح صنعتی جدید که است به شکل انتشار محسوس  یا از راه استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ ارائه اظهارنامه یا بر حسب موارد پیش از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ کجایی از جهان برای عموم مردم افشا نشده باشد.
در صورتی طرح صنعتی اصیل می باشد که وابسته به چیزی نباشد و به طور کاملا مستقل بوسیله ی شخص طراح بوجود آمده باشد و تقلید و کپی از طرح های موجود نباشد،به صورتی که از نظر یک کاربر کاملا آگاه ، متفاوت از طرح هایی که در اختیار عموم قبلاَ قرار گرفته است باشد.

طرح صنعتی نباید در صنایع و فنون پیش از این پیش‌­بینی شده باشد پس می توان گفت اگر طرح صنعتی برای افراد شاغل که در صنعت خاصی مشغول به کار می باشند شناخته شده باشد، قابلیت اینکه به ثبت برسد را نخواهد داشت .