تغییرات شرکت

با گذر زمان و تغییرات لحظه ای بازار و شرایط زندگی مردم ، علایق ، خواسته ها ، نوع و جنس خدمات و یا تجارت شرکت ها تغییر میکند ، همین امور میتواند منجر به تغییر اساسنامه ، میزان سرمایه گذاری در یک شرکت ، افزایش سرمایه ، ورشکستگی ، تغییر مدیریت ، موضوع و زمینه ی فعالیت آن ، تغییر مکان و لوکیشن شرکت و ... گردد.

از تغییر در اساسنامه گرفته تا تغییر آدرس شرکت ، بهتر است همه و همه به صورت اصولی ثبت و در نهایت تغییر کنند.

 

بررسی انواع تغییر در شرکت

لیست ثبت تغییرات شرکت ممکن در یک شرکت بسیار متنوع است و ما به عنوان نمونه چند تغییر را ذکر میکنیم:

  • تغییر در آدرس و لوکیشن شرکت
  • تغییر و یا جابه جایی در لغات تشکیل دهنده ی نام شرکت
  • تغییر موضوع فعالیت شرکت
  • تغییر در مدت فعالیت شرکت (تمدید و افزایش مدت فعالیت شرکت و یا انحلال و کاهش آن)
  • تغییر در اعضاء تشکیل دهنده ی هیئت مدیره
  • تغییر در میزان سرمایه شرکت(کاهش و یا افزایش آن)
  • تغییر نوع شرکت(مثلا تغییر از شرکت با مسئولیت محدود به تضامنی)
  • و...
 

مواردی که ثبت تغییرات الزامیست

در صورتی که یکی از تغییرات زیر در شرکت صورت گیرد و ثبت نشود ، اگر از نظر قانونی دیگران را اغفال کند ، زمینه ی سوء استفاده گردد و یا موجب ضرر و زیان شود ، جرم محسوب میشود.

  • ایجاد تغییر در اساسنامه ی شرکت
  • تصمیم قطعی بر انحلال شرکت
  • ایجاد تغییر در نام شرکت
  • تغییر مدیر یا مدیرانی در شرکت
  • تمدید مدت زمان فعالیت شرکت پس از اتمام زمان قانونی آن
  • تعیین کیفیت تفریغ حساب و ایجاد تغییر در تعداد شرکا(اضافه و کم شدن آن ها)

 

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت

  • تهیه و تنظیم صورت جلسه ی تغییرات شرکت

  • ارائه مدارک شناسایی شرکا و سهامداران
  • ارائه اسناد مربوط به شرکت
  • کپی مدارک شخصی و شناسایی اعضاء هیئت مدیره(برابر اصل شده)
  • کپی روزنامه ی اصلی حاوی تغییرات شرکت به طور واضح
  • پرداخت و تسویه ی هزینه ی روزنامه ی رسمی
  • حضور کلیه ی شرکا(تنها در صورتی که تغییر انحلال شرکت باشد.)
 

روش های مختلف ثبت تغییرات

  • اقدام به ثبت تغییرات از طریق هیئت مدیره ی شرکت
  • اقدام به ثبت تغییرات از طریق مجمع عمومی عادی
  • اقدام به ثبت تغییرات از طریق مجمع عمومی فوق العاده

همان طور که گفتیم ثبت و نهایی شدن یک تغییر تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که توسط مجمع عمومی عادی ، فوق العاده و یا هیئت مدیره تایید گردد و صورت جلسه ی آن تنظیم شود.

گام بعدی ارائه صورت جلسه به سازمان " ثبت اسناد و املاک کشور" است که از طریق مراجعه به سایت این سازمان امکان پذیر است ، با کلیک بر لینک زیر وارد صفحه ی مورد نظر شوید.