انتخاب موضوع برای شرکت:

در قدم اول برای ثبت شرکت باید بدانید که لازم است شما برای شرکت تان موضوعی انتخاب کنید.

انتخاب موضوع شرکت توسط شرکاء شرکت انجام میپذیرد .آنها باید با هم همفکری کنند و موضوعی را برگزینند که با نوع فعالیت شرکتشان متمایز نباشد.

بعد از انتخاب موضوع شرکت مسئله ی مهم این است که مدیران شرکت باید توجه داشته باشند فعالیت های شرکت از چهرچوب موضوع شرکت خارج نشود

عدم توجه به این اصل باعث بروز مشکلاتی برای  شرکت خواهد شد.چنانچه موضوع منتخب برای به ثبت رسیدن به مجوز نیاز داشته باشد باید حتما برای اخذ آن اقدام کنند.

نکاتی در مورد انتخاب موضوع شرکت:

  • معین و مشخص بودن موضوع

از شرایطی که برای اثبات کردن صحت معاملات لازم است میتوان به معین و مشخص بودن موضوع قرارداد و معامله اشاره کرد.طبق این موضوع عقد کردن قراردادهایی با مضوعات نامعین و مبهم باطل به شمار می آید.

  • هدف و موضوع قرار داد باید قانونی باشد

هدف و موضوع قرارداد باید حتما مشروع و طبق قانون باشد.طبق قانون نمیتوان برای یک فعالیتی که نامشروع و غیر قانونی است (مثل آموزش و ترویج علوم غیر دینی و غیر اسلامی ؛ خرید و فروش عتیقه جات و همچنین میراث فرهنگی و هنری کشور؛  ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش مواد مخدر ؛ کارگیری از تجهیزات ماهواره ای که ممنوع میباشد ؛  نگهداری و ساخت سلاح و مهمات جنگی ؛ ساخت، خرید، حمل و فروش مشروبات الکلی و....) قرارداد نوشت.

  • موضوعاتی که نیازمند به اخذ مجوز هستند

تعدادی از موضوعات شرکت برای فعالیت نیاز به اخذ مجوز ندارند و میتوانند نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسند. اما موضوعاتی هستند که به ثبت رسیدنشان مستلزم اخذ مجوز و تاییدیه ی مراجع مشخصی است.برای ثبت این نوع موضوعات که شامل 23 مورد کلی می باشند و هر کدام از این 23 مورد نیز خود شامل چند موضوع مرتبط به هم می شود باید حتما مجوز اخذ شود.