شرکت های تجاری شامل دو یا چند نفرند که باهدفی خاص باهم شراکت میکنند و هدف مشترکی را دنبال میکنند و در سود و زیان شریک همدیگر هستند.

شرکت های تجاری با توجه به معیارهای مختلف طبقه بندی میشوند و باهم تفاوت هایی دارند.شرکت های که در یک طبقه هستند وجهه اشتراکاتی باهم دارند که در ادامه این اشتراکات را بررسی خواهیم کرد.لازم به ذکر است که این طبقه بندی در اینجا بسته به میزان مسئولیت شرکا می باشد.


شرکت های کمیتی :

این نوع شرکت ها برای ارائه دادن خدمات بهبود و تسهیل فعالیت های شرکاء تشکیل میشوند و شرکاء در آن مسئولیتی ندارند.تعداد شرکاء و سرمایه گذاران در این نوع شرکت ها زیاد می باشند.مثل شرکت های تعاونی مسکن که هدفشان بهره دهی به شرکاء می باشد.

شرکت های سرمایه ای:

در شرکت های سرمایه ای، مسئولیت هر یک از شرکاء معین و مشخص می باشد و هر کدام از آننها تنها به میزان سرمایه ای که آورده اند مسئولیت و تعهد دارند .شرکت های سرمایه ای شامل شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت های سهامی می باشند.

شرکت های شخصی :

مسئولیت شرکاء در این نوع شرکت ها بطور نامحدود است و شرکاء نسبت به تمامیه دارایی و اموال شرکت متعهد میباشند و همه ی شرکاء در قبال بدهی ها قروض شرکت مسئول می باشند.شرکت های تضامنی و شرکت های نسبی جزء شرکت های شخصی می باشند.

شرکت های مختلط :

در این نوع شرکت ها بعضی از شرکاء دارای مسئولیت محدود هستند و بعضی دیگر مسئولیت نامحدود دارند. شرکای عادی مسئولیتشان محدود به میزان سرمایه شان است و شرکای ضامن مسئولیتشان بطور نامحدود می باشد. شرکت های غیرسهامی و مختلط سهامی جزء شرکت های مختلط هستند.